Як оформити спадщину в Україні?

Дата публікації
Кві 28, 2022
Останнє оновлення
Сер 22, 2024

Залишаючи цей світ, людина залишає по собі все, що належало їй, у тому числі і своє майно. Доля цього майна визначається нормами законодавства.

Можливість ознайомитися з правовою інформацією за допомогою книг або мережі INTERNET має кожен спадкоємець. Однак часто така самоосвіта відкладається «на потім», а отримана в результаті інформація не завжди правильно сприймається. Виникає багато питань, на які потрібно дати своєчасні відповіді.

Як показує практика, найчастіше спадкоємці ставлять такі питання:

  • Хто має право на спадкування?
  • Як заявити свої права на спадщину?
  • Де оформляти спадщину?
  • Які терміни передбачені для оформлення спадщини та які наслідки їх пропуску?
  • Які документи необхідні для оформлення спадщини?
  • Який порядок оформлення спадщини в Україні?
  • Які обов’язкові платежі під час оформлення спадщини в Україні?
  • Який розмір податку на спадщину в Україні та як його уникнути?

Отже, якщо спадкодавець залишив заповіт, то успадковують спадкоємці, зазначені у заповіті. Законом встановлено виняток із цього правила – є спадкоємці, які мають право на обов’язкову частку у спадковому майні: малолітні, неповнолітні та повнолітні непрацездатні діти спадкодавця, непрацездатні вдова (вдівець) та батьки. Ці особи незалежно від змісту заповіту успадковують половину частки, яка б належала кожному з них при успадкування за законом.

Якщо ж заповіту немає, або якщо вказані у заповіті спадкоємці відмовилися від спадщини – спадщина переходить до спадкоємців згідно із чергами спадкування, передбаченими Цивільним кодексом України.

Є кілька варіантів як вступити в спадщину в Україні:

  1. Подати заяву про прийняття спадщини нотаріусу. Якщо дата смерті до 1 червня 2009 року, то звертатися слід лише до державного нотаріуса.
  2. Вступити та прийняти спадщину автоматично (за умови, що постійне місце проживання спадкоємця збігалося з місцем проживання спадкодавця на день його смерті, або спадкоємцем є неповнолітня дитина спадкодавця, недієздатна особа або особа з обмеженою дієздатністю).

Дії щодо відкриття спадкової справи та видачі свідоцтва про право на спадщину може вчинити державний або приватний нотаріус. Звертатися до нотаріуса за місцем реєстрації померлого спадкодавця.

Згідно зі ст. 1270 Цивільного кодексу України для прийняття спадщини або для відмови від неї встановлено 6-місячний строк. Це означає, що подавати такі заяви потрібно не після шести, а протягом шести місяців з дня смерті спадкодавця.

Перелік необхідних документів залежить від способу спадкування.
При спадкуванні за заповітом необхідні такі докменти:

  • заява про прийняття спадщини за заповітом;
  • копія гербового свідоцтва про смерть;
  • довідка про останнє місце проживання спадкодавця;
  • заповіт (оригінал);
  • паспорт спадкоємця;
  • довідка про надання спадкоємцю ідентифікаційного податкового номера;
  • правовстановлюючі документи на майно (свідоцтва, договори, рішення судів тощо).

При спадкуванні по закону перелік документів аналогічний за винятком деяких моментів:

  • не потрібно подавати оригінал заповіту.
  • додатково надається свідоцтво про народження спадкоємця.
  • відрізняється форма заяви про прийняття спадщини.

Залежно від ситуації, список необхідних документів може змінюватися.
При спадкуванні нерухомості, як правило, проводиться її технічна інвентаризація фахівцями БТІ.
З 1 січня 2013 року порядок оформлення спадщини зазнав змін, ставши простіше та складніше одночасно . Зокрема, тепер спадкоємцям не потрібно реєструвати свої права в БТІ. Реєстрацію права власності тепер здійснює нотаріус під час видачі свідоцтва про право на спадщину.

Докладніше про оподаткування спадщини Ви можете прочитати у статті Податок на спадщину в Україні.

  • 89
Запишіться на консультацію для отримання юридичної допомоги