Як оформити спадщину на землю в Україні?
Як оформити спадщину на земельну ділянку? Яким є порядок оформлення спадщини на землю в Україні? Як відбувається успадкування землі в Україні? Ці питання виникають у багатьох спадкоємців і, відповідно, вимагають правильних і своєчасних відповідей на них.
Для оформлення спадкових прав на землю необхідно дотримуватися наступної процедури.
1. Прийняття спадщини.
Як відомо, загальний порядок прийняття спадщини передбачає подання відповідної заяви нотаріусу в нотаріальному окрузі за місцем останньої реєстрації померлого спадкодавця. Керуючись ст. 1270 Цивільного кодексу України заяву про набуття спадщини необхідно подати протягом шести місяців з дня смерті спадкодавця. Інакше спадкоємець вважатиметься таким, що не прийняв спадщину.
Для окремих категорій осіб Цивільним кодексом України передбачено набуття спадщини (його прийняття) без подання заяви. Таке можливе за умови реєстрації спадкоємця та спадкодавця за одним місцем проживання на момент смерті останнього, або якщо спадкоємцем є малолітня, неповнолітня, недієздатна або з обмеженою дієздатністю особа.
З 1 червня 2009 року право оформлення спадщини отримали також і приватні нотаріуси, тому тепер можна обирати розумного та досвідченого нотаріуса, а не розумного та досвідченого державного нотаріуса, як це було раніше. Якщо дата смерті до 1 червня 2009 року, звертатися слід лише до державного нотаріуса.
2. Надання нотаріусу документів на підтвердження прав спадкоємця. Для цього надаються такі документи:
- документи, що підтверджують факт смерті спадкодавця (свідоцтво про смерть з РАГС)
- документи, що підтверджують право спадкоємця на отримання спадщини (документи про спорідненість, про спільне проживання тощо залежно від черги спадкоємця)
- довідку про місце реєстрації померлого, осіб, які з ним проживали, та тривалість їхнього спільного проживання.
3. Складання нотаріусом запитів щодо успадкованої земельної ділянки.
Для цього нотаріусу необхідно надати правовстановлюючий документ на землю (сертифікат про право на земельну частку (пай), свідоцтво про право на спадщину на земельну ділянку, державний акт про право власності на земельну ділянку, договори про перехід права власності на землю: купівлі – продаж, дарування…).
4. Отримання на підставі письмових запитів нотаріуса в територіальному управлінні Держземагентства вилучення (витягу) із Державного земельного кадастру, витягу (витягу) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Якщо земельній ділянці, що успадковується, не присвоєно кадастровий номер, то нотаріус швидше за все відмовиться оформляти спадщину. Тоді на запит нотаріуса Вам потрібно буде отримати кадастровий номер на земельну ділянку, що успадковується.
5. Отримання у нотаріуса Свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку на підставі зазначених вище документів. Також нотаріус може видати Вам витяг (витяг) із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
З 2013 року реєстрація в управлінні земельних ресурсів права власності на земельну ділянку на підставі свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку вже не потрібна, оскільки реєстрація та виникнення права власності відбувається при видачі свідоцтва та проводиться нотаріусом.
Вказаний вище порядок оформлення спадщини на землю діє з 1 січня 2013 року.
Зверніть увагу також, що у певних випадках при спадкуванні землі обов’язковим є проведення незалежної експертної оцінки вартості спадкового майна з метою його оподаткування. Докладніше про оподаткування спадщини можете прочитати в статті “Податок на спадщину в Україні”.