Як оформити спадщину на квартиру в Україні?
Передати та отримати у спадок можна різного виду майна. Законодавством України передбачено окремі процедури реєстрації прав для кожного виду успадкованого майна.
Найчастішими є випадки, коли спадкодавець залишає після себе житлове приміщення у вигляді квартири. Процедуру оформлення спадкових прав на квартиру розглянемо у цій статті.
Перший та найважливіший крок – це прийняття спадщини. Є кілька варіантів, як можна прийняти спадщину:
- Подати заяву про прийняття спадщини нотаріусу.
- Прийняти спадщину автоматично. Це можливо за умови спільного проживання спадкоємця зі спадкодавцем на день його смерті, або якщо спадкоємцем є неповнолітня дитина спадкодавця, або недієздатна особа, або особа з обмеженою дієздатністю).
Із заявою про прийняття спадщини слід звертатися до нотаріуса за місцем останнього проживання (реєстрації) померлого спадкодавця. У разі настання смерті після 1 червня 2009 року відкрити спадкову справу, вести її та видати свідоцтво про право на спадщину має право як державний, так і приватний нотаріус.
Статтею 1270 Цивільного кодексу України встановлено, що прийняття спадщини та відмова від неї можливі протягом 6 місяців з моменту смерті. Це означає, що подавати такі заяви потрібно не після шести, а саме протягом шести місяців. Інакше їх не буде прийнято і доведеться звертатися до суду.
Після подання заяви для закінчення оформлення спадщини на квартиру необхідно пройти як мінімум таку процедуру.
1. Надати такі документи:
- Про смерть спадкодавця (гербове свідоцтво про смерть з відділу РАГС)
- Про місце його останнього проживання на момент смерті (довідка ЖЕК, адресного бюро тощо)
- Заповіт (якщо таке було складено)
- Про родинні стосунки (при спадкуванні не за заповітом)
2. Повідомити нотаріуса адресу квартири, яка належала померлому, та надати копії документів, що встановлюють право на неї.
3. Після цього нотаріус становитиме декілька запитів: – Про отримання інформації з ЖЕК (або іншої уповноваженої організації) про те, хто і в який період був зареєстрований за адресою проживання (реєстрації) померлого на момент його смерті. – Про отримання інформації з БТІ (бюро технічної інвентаризації) про власника квартири, наявність на ній будь-яких обтяжень, обмежень чи арештів. арештів.
4. Складені нотаріусом запити надаємо адресатам. Як правило, БТІ не надає відповіді без проведення технічної інвентаризації нерухомості. Тому Вам швидше за все доведеться сплатити послуги БТІ, домовитися з техніком про дату виходу для проведення огляду квартири, і, через деякий час, зможете отримати відповідь на запит. Для отримання відповідей з Державної реєстраційної служби необхідно надати її співробітникам запити нотаріуса, заповнені заяви затвердженої форми та власноручно засвідчені копії паспорта та коду заявника. Як правило, цю службу необхідно відвідати три рази: вперше Вас запишуть на прийом, у другий – здасте документи, і, нарешті, в третій – отримайте відповіді на запити нотаріуса у вигляді інформаційних довідок з Реєстру.
5. З отриманими відповідями, довідками та оригіналами правовстановлюючих документів на квартиру (свідоцтво про право власності, договір купівлі-продажу, дарування, рішення суду тощо) знову йдемо до нотаріуса. Подаємо йому зазначені відповіді та документи на квартиру.
6. На даний момент відомості про більшість квартир не було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Тому нотаріус із видачею свідоцтва про право на спадщину на квартиру вносить до реєстру відомості (відкриває відповідний розділ) про неї та про спадкоємця як її нового власника.
7. Якщо спадкоємець не є членом сім’ї спадкодавця первий ступеня спорідненості, або якщо спадкодавець чи спадкоємець є нерезидентами, то нотаріус вимагатиме надання документа про оплату податку на спадщину. Інакше він відмовить спадкоємцю-нерезиденту у видачі свідоцтва про право на спадщину. Хоча бувають і законні винятки. Докладніше про оподаткування спадщини та визначення резиденства Ви можете прочитати у відповідній статті “Податок на спадщину в Україні”.
8. З 2013 року, отримавши у нотаріуса свідоцтво про право на спадщину на квартиру, Ви її власник. Реєструвати права на квартиру на підставі свідоцтв про право на спадщину, виданих після 1 січня 2013 року, у БТІ чи реєстраційній службі вже немає потреби. Додатковим підтвердженням наявності у Вас права на спадкове майно буде витяг (витяг) про реєстрацію права власності.
Зверніть увагу також, що з 2013 року багато нотаріуси вимагають проведення незалежної експертної оцінки вартості спадкового майна з метою його оподаткування, хоча законність таких вимог є спірною.